Fora ordinadors de les aules!

Aquests dies tothom parla de la proposta del president del Govern de Madrid de posar ordinadors a les aules. Si no fos perquè és la vegada 58 que es fa aquesta promesa, m’ho creuria. La proposta ha creat una estranya unanimitat. Quina cosa més curiosa. Per dir el que diu tothom el director del Diari de Girona no em voldria, per tant exposaré la meva discordant opinió. Em sembla una proposta inquietant, que posa en perill la integritat moral dels nens i nenes catalans i els deixa en mans del Vil Gueits. A més aquesta proposta és el primer pas per a la desaparició de l’escola pública i de l’escola privada.
No entenc la dèria de tothom de voler posar ordinadors a les aules, crec que és la neurosi d’una generació que no entén les noves tecnologies i que es pensa que amb ordinadors a les aules, els seus fills viuran millor el dia de demà. Fals. Creuen també erròniament que amb ordinadors s’aprèn més i que arribaran més lluny.
Els mestres amb tanta propaganda han caigut en tots els paranys i són els primers que reclamen ordinadors per a les escoles. Les noves tecnologies són dolentes en si mateixes i van carregades d’ideologia conservadora. És que els mestres es volen suïcidar? A veure si ens entenem, quin sentit té que uns nens s’aixequin d’hora al matí i es traslladin a un edifici públic anomenat escola, en teoria a educar-se, si quan arriben els posem davant d’una pantalla d’ordinador? Posats a fer seria més barat i fàcil que els nens tinguin la pantalla a casa seva, que no se’n moguin. Al final acabarem per construir una gran Universitat Oberta de Catalunya per a nens i podran acomiadar tots els mestres catalans. Creieu que un milió de nens mirant pantalles d’ordinador des dels tres anys és un panorama engrescador per a ningú? Ens hem tornat tots bojos? Fa feredat, George Orwell no es podia haver imaginat un somni pitjor. I als nens qui els estima?
Per a mi educar és fonamentalment estimar en la república escolar. L’escola hauria de ser un lloc on el mestre miri directament als ulls dels alumnes i els transmeti fonamentalment la idea que la cultura és alliberament i emancipació. Pel camí potser formaran en l’autonomia moral.
Els nens aprenen molt ràpidament tot el dolent de la humanitat, per aquesta raó no tindran cap problema amb el manejament de tota mena d’estris informàtics. I si l’escola els ensenyés algunes coses bones de la vida, com la vida comunitària, l’amistat, el plaer del coneixement o la felicitat col·lectiva? No hi ha res més potent en l’educació que un mestre amb una pissarra i un guix a la mà estimant els nens i nenes de la seva classe.

Advertisements

3 responses to “Fora ordinadors de les aules!

  1. Hola Jordi. Em prendré seriosament el que has dit sobre que algú havia d’anar a la contra sobre aquest tema… en aquest sentit el director del Diari de Girona estarà content!

    Estic d’acord que posar un ordinador a les aules no és un benefici en si mateix i que pot dur un munt de problemes, però de la mateixa manera que els ordinadors no són una solució en si mateixos, tampoc tenen perquè ser la font del problema: tan dolent és idolatrar les noves tecnologies i deixar un nen sol davant d’un ordinador de ben petit, donant-li la raó a Orwell, com tenir pànic i dir que “les noves tecnologies són dolentes en si mateixes i van carregades d’ideologia conservadora”… Vaig a desmuntar alguns tòpics.

    Primer, que la tecnologia no és dolenta en si mateixa (aquesta discussió em sembla que ja la vam tenir a la xerrada sobre les arrels de l’esquerra a Catalunya). Les màquines no es mouen soles, no “pensen”, si no hi hagués persones s’aturarien i s’oxidarien poc a poc. Darrera de qualsevol objecte, màquina i aparell hi ha un munt de persones: matemàtics, físics i químics, enginyers, treballadors que l’han fabricat amb les seves mans, i finalment gent com en Guillem Portes i la CIA amb el seu Facebook, que en treuen diners i profit. Dependrà de nosaltres invertir aquest procés i fer-ne alguna cosa bona.

    I val a dir que la història de la informàtica està farcida d’un munt de persones ben progressistes: Alan Turing, que va acabar la seva vida d’una manera terrible per ser homosexual als anys 50; Richard Stallman, un neo-hippy excèntric fundador del programari lliure i la “ètica hacker” (en certa manera màxim exponent del treball voluntari guevarista avui en dia, piqui a qui li piqui); i ara mateix, un gran nombre de persones que defensen la llibertat d’expressió i el dret a la privacitat fins a nivells que no se’ns havien acudit.

    Segon, de ja pràcticament s’haurien d’anomenar “velles tecnologies”. N’hi ha que els posen 1000 anys, n’hi ha que 50, però per bé o per mal, ja fa un temps que ronden per aquí, i em temo que els bons usos, com en tot, passen desapercebuts, mentre que els dolents, afortunadament per altra banda, són ben coneguts.

    Tercer i últim, que m’allargo, tu mateix estàs usant les malvades noves tecnologies aquí i ara! Per això espero que continuïs posant el teu granet de sorra, amb aquest blog, perquè els nens i les nenes, amb el seu nou ordinador, i els joves, i els grans, puguin llegir-ho. I esperem que els mestres sàpiguen educar en el bon ús d’aquestes eines, i que ensenyin al jovent a viure una infància plena amb els seus companys abans de començar a usar-les.

  2. M. Assumpta Baig i Torras

    Jo crec que els ordinadors a l’aula són un instrument més al servei del mestre i de l’educació però mai al revés. Aquest debat ens hauria d’obrir les portes a la innovació a l’escola i una nova manera de transmetre el saber, que en res es contradictòria amb que el mestre ha d’estimar i ha de fer que els nens i nenes i joves arribin a ser persones lliures, crítiques i felices.

  3. Bé es evident que no estàs a favor d’aquesta iniciativa tant necessària, i a la vegada que no n’estàs gaire informat tampoc.

    Parles de deixar els nene i nenes en mans de Vil Gueits, mentre que la proposta passa en la gran majoria dels casos per equipar ordinadors amb sistemes Catix o altres versions de linux i no pas Windows. sistemes de codi obert, amb programari lliure i una gran filosofia mundial al darrere, potser no coneixes de forma suficient aquest món per a poder entendre’l, qui sap potser ets dels que encara fan servir windows al seu ordinador.

    La informàtica no és només una pantalla que et permet jugar, es més en la majoria de sistemes operatius els Jocs no son ni molt menys una prioritat (excepte en windows).

    Cada any milions de pares compren al seus fill llibres escolars per valor de 300€ anuals aproximadament, amb l’impacte ambiental que això suposo, mentre que el cost d’un ordinador portàtil avui en dia es de 279€ ja et pots imagina l’estalvi que suposa en paper al cap de l’any a més de tenir en compte que els ordinadors es poden utilitzar un any rere l’altre.

    O potser trobes tant diferent que l’exercici teòric el mirin en una pantalla o en un llibre de text?

    realment creus que es millor que els alumnes segueixin veien els ordinadors com una joguina enlloc de com una eina?

    hem de començar a canviar la filosofia, l’ordinador personal que bill Gates va inventar, ha de morir, per a començar la nova era de la informàtica com una eina de treball lliure i compartida.

    Jo estaré molt content quan el meu fill deixi de carregar 7,5Kg de pes a l’esquena per anar a l’escola i porti només 1,2Kg del portàtil, la carpeta i l’estoig.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s