El capitalisme no és racional

Als darrers dies he hagut de llençar un munt d’estris. Tenia una cafetera express de no feia gaires anys. Vaig engegar-la i no feia contacte. Hi deu haver una connexió que s’ha desconnectat. Vaig buidar l’aigua i vaig intentar arreglar-la. Té uns bisos especials i unes femelles impossibles de desenroscar. Un familiar em va dir que se n’havia comprar una d’aquestes més modernes i que em donava la seva que era idèntica a la meva. Al cap de tres setmanes l’engego un matí i peta el diferencial, allò que abans en dèiem els ploms. Pot ser que l’aigua s’escoli per on no toca i faci contacte. Segurament amb un petit ajustament d’un tub n’hi hauria prou. He de tirar la segona cafetera. Vaig a la ferreteria i compro una cafetera de tota la vida marca Oroley.
El minipimer tenia tres anys, tot d’una deixa de funcionar, no sembla que sigui tan difícil arreglar un minipimer. Miro com obrir-lo i els bisos son d’una rosca especial. Res a fer. A llençar-lo.
La torradora, que feia feia 15 anys que anava, fa un any i mig es va espatllar només d’una banda, torrava per un sol cantó. Vaig intentar obrir-la però era impossible, però com que havia funcionat 12 anys, vaig considerar que havia acomplert la seva vida útil i en vaig comprar una altra molt ben dissenyada. Fa pocs dies poso una llesca de pa a la torradora i va fer plooof! S’ha mort. Vaig demanar ajuda a un amic a veure si podria arreglar el contacte defectuós. Es veu que es necessita un tornavís hiperespecial per tal de descollar un bis especialment dissenyat per no poder-lo descargolar.
I finalment, caminava per Barcelona i la sola d’una sabata -d’una marca molt coneguda- es va desenganxar, vaig entrar a una ferreteria i vaig comprar una cola d’aquestes que enganxa tres tones per sortir del pas, a més estava especialment indicada per a soles de sabata, us ho prometo! No va fer res. L’endemà la vaig portar al sabater i aquest em va dir que la goma de la sabata es d’un tipus molt especial que amb dos o tres anys es degrada sola encara que la tinguis sense usar en un armari. La goma està especialment pensada perquè no accepti cap tipus de pega o goma. Vaja, unes sabates noves que em va dir que tirés a les escombraries.
Diuen que l’important per sortir de la crisi és la inversió en I+D. Falòrnies! Hi ha tot un seguit d’enginyers molt ben preparats en agències d’I+D on la seva funció és que les coses durin menys: incorporar-hi obsolescència.. Visca la lògica capitalista! I encara ens diran que si les coses duressin més hi hauria més atur. No ens adonem que existeix tecnologia perquè les coses durin cinc cops el que ho fan ara? No sabem que hauríem de treballar cinc cops menys? I d’això en diuen progrés i un sistema econòmic racional.

Deixa un comentari

