Els cotxes i les rates

picapica1

Ens deien fa uns dies Manel Larrosa i Josep Alberich que a Sabadell hi ha 100.000 vehicles. Si els poséssim en fila ocuparien 500 kilòmetres!

Els més sorprenent de tot plegat és que la gent no té cotxe perquè el necessita, sinó per una qüestió d’estatus. De fet ets el que és el teu cotxe. Així ho demostren els anuncis de cotxes: tens un cotxe no per anar d’un lloc a altre sinó per tenir una emoció, una experiència metafísica. La prova és que els cotxes el 95% del temps estan aparcats, aturats.

El problema de les ciutats és que els cotxes ocupen el 70% de l’espai públic. Ocupen l’espai per circular i l’espai per aparcar. La paradoxa és que del conjunt de viatges que es fan per la ciutat un 70% es fan en transport públic o a peu i només un 30% amb cotxe. O sigui que el 30% de cotxes ocupen el 70% de l’espai. Per si tot plegat no fos suficient a més ens han ocupat -amb pàrquings- l’espai central de la ciutat, els llocs més emblemàtics i han obligat a treure tot els arbres: passeig, plaça Dr Robert i Plaça del Mercat.

Per què em arribat a aquesta antidemocràtica i irracional ocupació de  l’espai públic? No se m’acut altre argument: la gent que pren les decisions i la gent que opina sobre les decisions tots van en cotxe.

I qui és la minoria que va en cotxe? En general són homes de més de 40 anys.  Tot plegat ens genera molts problemes. A mesura que hem arreglat la ciutat i la gent ha anat adquirint més cotxes, la ciutat queda contaminada -amb l’inestimable col·laboració de les empreses automobilístiques que fan trampa- i a més es torna perillosa pels nens i pels vells. Llavors els pares no poden deixar que els fills vagin sols a l’escola -com fèiem nosaltres- perquè hi ha el perill que els atropellin. Desprès hem d’intentar fer “camins escolars” per intentar pal·liar el desastre. I pels iaios i iaies, vells i velles, àvies i avis, la ciutat esdevé un lloc hostil. No seria hora de pensar les cadències semafòriques  en funció de les capacitats de la gent gran i no per les necessitats de circulació dels cotxes? Intenteu passar amb un iaio alguns dels semàfors de la zona de plaça Espanya, per exemple. Impossible no quedar-te al mig, palplantat demanant excuses als cotxes-

I mentre pels vianants hi ha tota mena de barreres, hom pot anar de Sabadell a Moscou en cotxe sense que en cap cas hi hagi una barrera superior a deu centímetres.

Crec que seria hora que el govern de la ciutat fes un pla de vianalització massiva de la ciutat. Creia sincerament que el fet que governés aquesta àrea d’urbanisme la Crida, seria molt bo, tancaríem la ciutat radicalment als cotxes. Veig que passa el temps i no han anunciat cap pla potent. El problema és que aquest tipus de coses s’han de fer el primer any. Alguna gent protesta i al cap de tres anys a tothom li sembla el més normal del món. Imaginem que a algun regidor boig es plantegés que es circuli en cotxe pel carrer de sant Quirze, quin sarau es muntaria! I quantes crítiques hi ha hagut cada cop que els diferents governs han tancat el pas als cotxes en alguns carrers de la ciutat. Encara recordo la trifulga quan es va voler tancar el carrer de la Rosa.

I les rates? Els cotxes són com les rates: ocupen tot l’espai que els deixis, com més espai els donis més ni haurà. No té solució. L’únic que es pot fer és reduir-los. Aquests dies sembla que la ciutat ha descobert que a Sabadell hi ha rates. Segurament és perquè es van veure a la Plaça del Dr Robert. És clar. Una metàfora de l’espai mediàtic de Sabadell. Si les rates es veuen en altres indrets no és notícia.

Anuncis

One response to “Els cotxes i les rates

  1. Només una coseta. M’alegra molt que hi hagi carrers del centre que siguin només per a vianants i no s’hi permeti la circulació dels cotxes. Això s’ha fet a totes les ciutats europees, que és preservar el centre històric. Sobretot me n’alegro molt pels veïns d’aquests carrers, que deuen haver guanyat tranquil•litat. Però fixeu-vos en la circulació brutal que han d’aguantar els carrers Narcís Giralt, Sant Pere, Tres Creus, Salut…. És a dir, quan es talla la circulació als cotxes d’uns carrers, aquests mateixos cotxes no s’estan a casa aparcats sinó que tendeixen a passar, buscant vies alternatives, pels carrers més propers i paral•lels als que estan tallats, afegint-se als que ja hi passaven i multiplicant-hi la circulació, els embussos, la pol•lució i els sorolls. El que realment s’hauria de fer és estimular el transport municipal, comarcal i metropolità. I no despullar un sant per vestir-ne un altre. I comportar que aquests carrers, generalment molt estrets, i per tant difícils d’airejar-hi la contaminació que han d’entomar al llarg del dia, se l’hagin d’empassar multiplicada. Sí, fa molt bonic crear illes i carrers sense cotxes, però si l’alternativa és carregar de circulació i contaminació els carrers del costat, em sembla que no és una bona solució. Jo no visc en cap carrer dels que he esmentat. Però moltes vegades m’he preguntat com és que ho aguanten amb tanta resignació i no han penjat pels collons a algun responsable? És que jo odio els cotxes, també ho he de dir.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s